• Boulevardbrug.

    Henk Merjenburgh

Harderwijk verleidt met lekker eten meer buitenlanders

HARDERWIJK Zo'n 62.000 buitenlandse toeristen bezochten vorig jaar Harderwijk. Maar dat mogen er gerust véél meer worden, vinden ze bij de gemeente. Er is een plan opgesteld om vooral meer Vlamingen, Duitsers en toeristen uit het Verenigd Koninkrijk naar Harderwijk te lokken.

Harry Schipper

,,We zetten in op een structurele groei van het internationaal toerisme", zei wethouder Christianne van der Wal van toerisme vrijdag bij de presentatie van een plan om het internationaal toerisme in Harderwijk te versterken door vooral meer toeristen uit de buurlanden te verleiden tot een bezoek aan onze stad.

,,Want daar ligt voor ons veel potentieel", aldus de wethouder. Harderwijk wil graag meeprofiteren van de populariteit van Nederland onder buitenlandse toeristen. In 2015 kwamen er meer dan vijftien miljoen meerdaagse toeristen naar ons land. De meesten - 4,3 miljoen - komen uit Duitsland. De stad betaalt per inwoner nu al een euro per inwoner aan marketingorganisaties als Heerlijk Harderwijk en Visit Veluwe en Hanzestedenmarketing die zich vooral richten op de positionering van de Hanzesteden in Gelderland en langs de IJssel en de Veluwe als gebied vol mogelijkheden voor een actieve vakantie met veel cultuur en natuur. Harderwijk doet dit jaar via Heerlijk Harderwijk een nulmeting.

Met aanpassingen van de website mikt de marketingorganisatie op een stijging van het aantal toeristen met tien procent. Die stijging denkt Van der Wal vooral te kunnen bereiken door Harderwijk beter op de kaart te zetten als 'culinaire hanzestad'.

,,Naast het water bij onze stad en veel cultuur hebben we hier natuurlijk fantastische restaurants." De gemeente wil ook graag dat er meer bezitters van campers naar de stad komen en is daarom bezig met plannen om het aantal camperstaanplaatsen van vier (bij de molen) nu uit te breiden met twintig plekken.