• Harry Schipper

'Theater Harderwijk is onwijs leuk'

HARDERWIJK Een nieuw Harderwijks theater aan het water is te duur en komt er hoogstwaarschijnlijk niet. Het alternatieve gemeentelijke plan 'De Stad als Podium' is om vanaf 2018 overal in de stad theater-, toneel en muziekvoorstellingen te organiseren. Leuk toch? Vindt ook het gemeentebestuur, dat er jaarlijks 325.000 euro voor over heeft. Hé, is dat niet precies het jaarlijkse subsidiebedrag dat Theater Harderwijk nu in de lucht houdt?

Harry Schipper

HARDERWIJK Als er iemand is die weet wat er allemaal komt kijken bij professioneel theater maken, dan is dat wel Michael van Hoorne. Als koning in de kindertheatervoorstelling Sneeuwwitje speelde hij afgelopen zaterdag voor een bijna volle zaal met Harderwijkse kindertjes en hun vaders, moeders, opa's en oma's. Van Hoorne is niet alleen acteur, maar als eigenaar van Van Hoorne Entertainment, ook één van de grotere Nederlandse theaterproducenten van professionele kindervoorstellingen.

FIJNE SFEER "Een onwijs leuk theater", is het eerste wat in hem opkomt als we hem in de kleedkamer vragen wat er zo bijzonder aan Theater Harderwijk is. "Wij houden van lokale theaters, maar bij deze staan we wel heel dicht bij het publiek", zegt hij, wijzend op de korte afstand tussen de voorste rij stoelen en het podium. De opsomming is nog niet compleet: "Al onze teams, zowel techniek als acteurs, roemen de gastvrijheid van de mensen hier in Harderwijk, het is heel toegankelijk en het publiek zit dichtbij. Dat alles draagt bij aan een hele fijne sfeer. Ook het gebouw voelt heel goed. Er zijn er in Nederland niet veel van". Zelfs over de foyer, die doordeweeks dienst doet als schoolkantine voor de leerlingen van het Christelijk College Nassau Veluwe, is hij lovend. "Je maakt er heel direct contact met het publiek".

BEDREIGINGTheaterdirecteur Jessica Kroeske bloost als ze hoort hoe Van Hoorn de loftrompet over 'haar' theater blaast. "Ik ben er aangenaam door verrast", stamelt ze. Toch maakt ze meteen duidelijk dat Harderwijk zich best zorgen zou moeten maken over de lokale ontwikkelingen op theatergebied. "Die bedreiging zit 'm erin dat we straks misschien onze subsidie van 325.000 euro kwijtraken. Begrijp me goed: ik vind het plan 'De Stad als Podium' heel erg leuk. Maar niet als dat ook betekent dat we het theater hier moeten sluiten".

Michael van Hoorne en zijn gezelschap voeren per jaar zo'n vier voorstellingen op. "Met zeker drie daarvan doen we elk jaar opnieuw ook Harderwijk aan". Volgens hem zijn er van de circa 120 à 130 theaters in heel Nederland maar zo'n veertig theaters van deze grootte, dus met vijf à zeshonderd zitplaatsen. "Die kleinere theaters zijn heel belangrijk voor de diversiteit van de voorstellingen, omdat ze er juist zo geschikt voor zijn. Het zijn broedplaatsen voor talent. Plekken waar nieuwe spelers en musici kunnen laten zien wat ze kunnen. Zouden die plekken verdwijnen, dan is men voor grotere voorstellingen vooral aangewezen op grotere theaters en kom je op plekken terecht waar vooral eenzijdig wordt geprogrammeerd".

ONMOGELIJK Van Hoorne wijst er op dat een kindervoorstelling als Sneeuwwitje, of Woezel en Pip, 'onmogelijk' in bijvoorbeeld een kerk of op een plein kan worden uitgevoerd. Om te beginnen moet de locatie bereikbaar zijn voor een grote vrachtwagen met trailer erachter, om een flinke hoeveelheid spullen, waaronder grote decorstukken, zo dicht mogelijk bij het toneel te krijgen. Ook een professionele licht- en geluidsinstallatie met goed opgeleide mensen is onmisbaar. "En zeker ook allerlei andere theatertechnische faciliteiten, als krachtstroom en toneeltrekkers, waarmee je decorstukken en het doek kunt laten zakken".

Als hij hoort dat het Harderwijkse theater een onzekere toekomst tegemoet gaat, betrekt zijn gezicht: "Het is juist de taak van de lokale overheid om zo'n theater in stand te houden. Waar anders kun je mensen en dan vooral kinderen met zo'n laagdrempelige voorziening in contact laten komen met cultuur? Juist kinderen, want als die op vroege leeftijd naar het theater gaan, vinden ze het later ook leuk om te gaan. Als ons soort laagdrempelige voorstellingen niet meer kunnen, omdat er geen zalen meer voor zijn, dan verschraalt uiteindelijk het cultuuraanbod in Nederland. Dat moeten we niet willen."

DUBBELTJE Jessica Kroeske hoopt vurig dat het niet zover zal komen. "De stad van een theater naar géén theater is voor Harderwijk te groot", meent zij. Het bestuur van de drie podia in Harderwijk (Estrado, Catharinakapel en het Theater) ontvouwt daarom binnenkort haar plan voor de verbouw van het deel van het schoolgebouw waartoe de aula met de theaterzaal behoort. "Interieur en exterieur moeten eenmalig goed aangepakt, zodat bezoekers niet meer de indruk hebben een school te bezoeken. Met een eigen ingang, een eigen foyer en een eigen catering. Dat vereist een eenmalige investering. Maar dan zit Harderwijk voortaan wel voor een dubbeltje op de eerste rang".

Foto: Theaterproducent Michael van Hoorne en theaterdirecteur Jessica Kroeske in hun Harderwijkse sprookjestheater.