China

Sommige dingen (zoals ademhalen, autorijden, biertje bestellen) hoef je eigenlijk nooit te leren. Die gaan vanzelf zonder er over na te denken. Over andere dingen (zoals de aanschaf van je auto, je partner-keuze, je kinderwens) dacht ik wel even na, maar ook weer niet al teveel. Over echt moeilijke dingen denk ik eerlijk gezegd bijna nooit! Vandaar dat ik nog steeds een neiging heb om vooral kleding en schoenen in China te kopen. Wil natuurlijk geen dief zijn van de eigen portemonnee en soms hebben ze ook echt wel coole dingen die je niet in de Donkerstraat kunt kopen, maar aan de andere kant……

Als je het vervelend vindt, dat je de verkeerde maat schoenen toegestuurd krijgt. Als je er niet goed tegen kunt dat je een foto als bewijs moet sturen van je voet, mét de schoenen én een centimeter ernaast. Als je geïrriteerd raakt als ZIJ beslissen wanneer je klacht is afgehandeld. Als je het eigenlijk stuitend vindt, dat ze zich nooit excuseren voor banale fouten.. Als je het niet normaal vindt dat een herlevering 10 weken op zich laat wachten. Als je boos wordt wanneer ze je vertellen, dat de herlevering al plaats heeft gevonden, terwijl jij nog niemand hebt gezien.

Als je Huawei zelf ook altijd al een stom merk vond. Als je humeur echt de bocht uitschiet als je daarna weer 6 weken moet wachten. Als het wel heel erg stom vindt dat de herlevering precies dezelfde verkeerde maat heeft als de eerste keer. Als je het niet oké vindt, dat ze je nu nog een keer vragen om een foto van je voeten met de centimeter ernaast, omdat ze menen pas daarna iets kunnen zeggen over "the problem with your feet". Als je vindt dat juist de schoenen het probleem zijn in plaats van je voeten. Als je geen zin hebt in discussies met de klantendienst over Chinese, Europese dan wel Amerikaanse maatstelsels. Als je diep van binnen toch al weinig met Chinezen hebt vanwege hun akelige, medeklinkerloze taaltje.

Als je ziet hoeveel opgeblazen lucht er met je schoenen wordt meegestuurd. Als je je retourkosten toch niet blijkt terug te krijgen. Als je kwaliteit eigenlijk wél belangrijk vindt. Als je het bizar vindt dat je dingen, die je tegenvallen bij ontvangst, soms niet terug mag sturen, omdat een retourticket duurder is dan de kosten van het product. Als het Primera-personeel je zelfs buiten de Primera al vriendelijk groet, vanwege je vele China-retourtjes. Als je jezelf op een feestje hoort zeggen dat Trump ook wel goede dingen doet en daarbij de handelsoorlog met China als voorbeeld noemt….

Dan wordt het tijd om na te denken en iets te leren. Dan is het opeens helemaal over met die Zuid-Aziatische webwinkels. Dan kom je thuis. Goudgraver kijkt en koopt offline!

Goudgraver.